Nasza recenzja

Innocence Is No Excuse // Rock The Nations // Destiny (Reedycje 2018)

Zespół Saxon kontyynuuje politykę wydawniczą polegającą na wypuszczaniu co kilka miesięcy reedycji kolejnych albumów ze swej dyskografii. Tym razem przyszedł nasz na trzy krążki z drugiej połowy lat 80-tych: "Innocence Is No Excuse", "Rock The Nations" i "Destiny".

Powstały pod koniec lat 70-tych Saxon był jednym z czołowych przedstawicieli stylu znanego jako New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM). W połowie kolejnej dekady trendy w muzyce metalowej uległy jednak zauważalnym zmianom – zmianom, na które zespół nie mógł nie zareagować. Poszukiwania nowego brzmienia zbiegły się w czasie ze zmianą wydawcy – w 1985 roku Saxon opuścił swą dotychczasową wytwórnię, Carrere, po tym, jak bez zgody członków grupy wydała ona kompilację "Strong Arm Metal". Zespół znalazł się pod skrzydłami firmy Parlophone, zależną od EMI – co z jednej strony otworzyło przed Saxonem szansę na występy przed większą publicznością, z drugiej zaś wymusiło bardziej komercyjne podejście do muzyki.

Pierwszym wydanym pod skrzydłami Parlophone krążkiem był "Innocence Is No Excuse", który pierwotnie pojawił się w sklepach 24 czerwca 1985 roku. To właśnie od niego rozpoczęła się pop-metalowa faza w dyskografii Saxona – wyraźnie czuć, że zespół  rozpoczęli swoją pop-metalową fazę, wyraźnie mającą na celu podbicie rynku amerykańskiego. Wygładzone brzmienie, nawiązujące nieco do będących wtedy na topie glamowych zespołów w rodzaju Def Leppard czy KISS zostało przez ówczesnych fanów Saxona odebrane niczym policzek i zdrada ideałów. Wraz z upływem czasu ten album zaczął być jednak postrzegany inaczej i trzeba przyznać, że po latach jest zaliczany do najważniejszych dzieł w historii grupy. Niektóre piosenki na nim zawarte, na czele z otwierającym "Rockin' Again", dynamicznym "Call Od The Wild" i przede wszystkim epickim hymnem "Broken Heroes", do dziś stanowią stały punkt programu w setliście Saxona. "Innocence Is No Excuse" był siódmym i ostatnim albumem z basistą Steve'm Dawsonem – co może dziwić o tyle, że był on do tego momentu wraz z wokalistą Biffem Byfordem współautorem większości hitów grupy.

Dawsona w składzie Saxona zastąpił Paul Johnson. Muzyk dołączył do zespołu tuż przed premierą kolejnej płyty, "Rock The Nations", która miała miejsce 13 października 1986 roku. Choć Johnson nie brał udziału w jej nagrywaniu, to jednak na okładce zamieszczono jego nazwisko. W rzeczywistości linie basu nagrał wspomniany wyżej Byford, który w przed-Saxonowych czasach był basistą grupy Coast. "Rock The Nations" był pierwszym krążkiem po odejściu Dawsona i da się to wyczuć - płyta brzmi tak, jakby zespół po stracie swego wieloletniego basisty na nowo zabrał się za poszukiwanie swej tożsamości. W związku z tym, materiał na niej zamieszczony jest dość mocno zróżnicowany, co sprawia, że wielu fanów zarzuca jej niespójność. Na uwagę zasługują jednak choćby takie utwory, jak do dziś przewijający się w koncertowym zestawie Saxona tytułowy "Rock The Nations", "You Ain't No Angel", brzmiący nieco jak klasyk z repertuaru Judas Priest - "Metal Gods" – czy wreszcie nietypowe dla Saxona, bardzo radiowe kawałki "Party 'til You Puke" i "Northern Lady", w których gościnnie na klawiszach pojawia się sam Elton John!

Jeszcze bardziej nietypowy jest dziewiąty krążek w dorobku Saxona, "Destiny", który wydany został 20 czerwca 1988 roku. Album ma znacznie bardziej komercyjne brzmienie, niż cokolwiek, co wcześniej czy później pojawiło się w dyskografii zespołu. Czuć, że zamiast postawić na sprawdzone rozwiązania, zespół usiłował rzucić wyzwanie grupom takim, jak Bon Jovi, Europe i Scorpions, które w owym czasie święciły triumfy na listach przebojów z wydanymi wtedy krążkami (odpowiednio: "New Jersey", "Out Of This World" i "Savage Amusement"). W przypadku Saxona strategia polegająca na postawieniu na glamowe stylizacje jednak się nie sprawdziła. Nie znaczy to wszakże, że na "Destiny" brak wartościowych utworów – do takich zaliczyć można chociażby "Ride Like The Wind" (cover piosenki Christophera Crossa, zawierający świetną solówką Paula Quinna!), "Where The Lightning Strikes" czy "Red Alert". Co ciekawe, to jedyny album, na którym jest sekcja rytmiczna składająca się z Nigela Durhama (perkusja) i Paula Johnsona (bas) – wkrótce po jego wydaniu obaj muzycy opuścili szeregi grupy.

Oczywiście, wększość fanów Saxona zapewne zna te trzy krążki na wskroś i od dawna posiada je w swych zbiorach. Jednak, jak każdy z albumów, które w tym roku doczekały się reedycji, także "Innocence Is No Excuse", "Rock The Nations" i "Destiny" wzbogacone zostały o liczne bonusy, których posiadanie niejednego miłośnika twórczości zespołu powinno ucieszyć: B-side'y z singli, dema czy wersje live. Oczywiście, to wszystko opakowane zostało w piękne, opatrzone mnóstwem zdjęć digibooki, które sprawiają, że płyty będą ozdobą każdej półki z płytami. Jeśli zatem chcecie uzupełnić swoją Saxonową kolekcję o kolejne brakujące albumy – to lepszej okazji nie będzie!

Saxon   "Innocence Is No Excuse" // "Rock The Nations" // "Destiny" (Reedycje 2018)

Premiera: 27 lipca 2018

Wydawca: BMG

"INNOCENCE IS NO EXCUSE"   tracklista:

Wersja podstawowa (CD1):

1. Rockin’ Again
2. Call Of The Wild
3. Back On The Streets
4. Devil Rides Out
5. Rock N’Roll Gipsy
6. Broken Heroes
7. Gonna Shout
8. Everybody Up
9. Raise Some Hell
10. Give It Everything You’ve Got

Bonusy (CD2):

11. Live Fast, Die Young (B-side of ‘Back On The Streets’)
12. Krakatoa (B-side of ‘Rock N’Roll Gipsy’)
13. Broken Heroes (Chapel Studio demo)
14. Devil Rides Out (Chapel Studio demo)
15. Rock N’Roll Gipsy (Chapel Studio demo)
16. Rockin’ Again (Chapel Studio demo)
17. Gonna Shout (Chapel Studio demo)

"ROCK THE NATIONS"   tracklista:

Wersja podstawowa (CD1):

1. Rock The Nations
2. Battle Cry
3. Waiting For The Night
4. We Came Here To Rock
5. You Ain’t No Angel
6. Running Hot
7. Party Til You Puke
8. Empty Promises
9. Northern Lady

Bonusy (CD2):

10. Chase The Fade (B-side of ‘Waiting For The Night’)
11. Waiting For The Night (7” single edit)
12. Northern Lady (7” single edit)
13. Everybody Up (Live in Madrid, B-side of ‘Northern Lady’)
14. Dallas 1pm (Live in Madrid, B-side of ‘Northern Lady’)
15. Power & The Glory (BBC Live At Reading Festival ’86)
16. Rock The Nations (BBC Live At Reading Festival ’86)
17. Waiting For The Night (BBC Live At Reading Festival ’86)

"DESTINY"   tracklista:

Wersja podstawowa (CD1):

1. Ride Like The Wind
2. Where The Lightning Strikes
3. I Can’t Wait Anymore
4. Calm Before The Storm
5. S.O.S.
6. Song For Emma
7. For Whom The Bell Tolls
8. We Are Strong
9. Jericho Siren
10. Red Alert

Bonusy (CD2):

11. I Can’t Wait Anymore (12 mix)
12. Rock The Nations (Live At Hammersmith, B-side of ‘Ride Like The Wind’)
13. Broken Heroes (Live In Madrid, B-side of ‘I Can’t Wait Anymore’)
14. Gonna Shout (Live In Madrid, B-side of ‘I Can’t Wait Anymore’)
15. Ride Like The Wind (Monitor mix)
16. For Whom The Bells Tolls (Monitor mix)

Komentarze: