Nasza recenzja

Classical Massacre

MICHAŁ JELONEK - ten jeden z najznamienitszych i najwybitniejszych skrzypków na polskiej scenie rockowej (ma na swoim koncie współpracę m.in. z zespołami Hunter, De Press, Closterkeller, Perfect i Wilki), zaszczycił nas oto tym razem swoją solową płytą pt. "Classical Massacre", na której to znajdziemy niezwykle intrygujące połączenie muzyki klasycznej, z energicznym i żywiołowym rockiem!

Album ten wypełnia znakomity zestaw dziewięciu kompozycji mistrzów muzyki klasycznej - na czele z Vivaldim, Chopinem, Rossinim, Moniuszko, czy też Paderewskim, poddanych tu niezwykle interesującym interpretacjom Michała Jelonka. Interpretacjom na "rockową nutę", gdzie to dominującą rolę pełnią oczywiście skrzypce, ale w sukurs idą z nimi również elektryczne gitary, czy też perkusja, nie wspominając o innych instrumentach dętych i smyczkowych.  Efektem jest muzyka, która zaskakuje nas swoją nowoczesnością, porywa rockową mocą, ale jednocześnie i nie traci ducha klasycznego brzmienia tych wielkich, światowych dzieł muzyki.

Pomysł i wykonanie - te dwa kluczowe elementy czynią ten album tak dobrym, niezwykłym i pięknym. Pomysł zachwyca nas swoją odwagą w zmierzeniu się z tak wspaniałymi kompozycjami muzyki klasycznej, które zostały tu poddane wielkiej zmianie, czyniącej te utwory czymś zupełnie innym. Wykonanie oczarowuje nas swoją maestrią, gdy oto zasłuchujemy się w skrzypcowe brzmienie Michała Jelonka, jak i też pozostałych instrumentów, które wspólnie poddane zostały znakomitej aranżacji, wydobywające z nich to, co najlepsze. A tym czymś jest rockowa twarz dzieła ikon muzyki klasycznej, której chyba dotąd nie widział i nie poznał nikt z nas.

I tak na pierwszy ogień idzie dzieło Antionio Vivaldiego pt. "Presto", zachwycające nas swoją energią, tempem i rockowym pazurem; kolejno mamy przyjemność zasłuchać się w podniosłe dźwięki skrzypiec i perkusyjnego rytmu w tle, za sprawą interpretacji kompozycji Grażyny Bacewicz pt. "Oberek"; następnie wita nas melodia "Menueta" Ignacego Jana Paderewskiego, która początkowo brzmi spokojnie, by w środkowej i końcowej partii "uderzyć" nas rockową energią; dalej słyszymy charakterystyczne partie "Mazura" Stanisława Moniuszki, które to tym razem wzbogacono tu m.in. o dźwięki rockowej gitary; by wreszcie oddać się jakże skocznej muzyce "Czardasza" Vitoriio Montiego, który w tej nowej interpretacji brzmi bardzo intrygująco...

To oczywiście nie koniec dobra na tej płycie, gdyż oto czeka nas jeszcze spotkanie z nową wersją kompozycji Gioacchino Rossiniego pt. "Wilhelm Tell – Lekka kawaleria" z czołową roli elektrycznej gitary, perkusji i oczywiście skrzypiec; kolejno z chyba najbardziej zmienioną względem oryginału i niezwykle złożoną w swej aranżacji, kompozycją "Mazurki" z repertuaru Fryderyka Chopina; dalej nieco łagodniejszym w realiach tej rockowej płyty, utworem "Largo" Antonio Vivaldiego, jak i wreszcie rzeczą niezwykłą - "Arią Skołuby" z operetki "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszki, w której oprócz pięknej, mrocznej i rockowej muzyki, usłyszymy także wspaniałą partię wokalną Piotra Fronczewskiego!

Niniejszy album Michała Jelonka pt. "Classical Massacre", zaprasza nas sobą do niezwykle interesującego, zaskakującego i odważnego spotkania z muzyką klasyczną w nowej, rockowej interpretacji. To wspaniałe i nieśmiertelne kompozycje, ich nowe oblicze oraz perfekcja instrumentalnego i aranżacyjnego warsztatu, która w dużej mierze czyni tę płytę tak udaną. To doskonała propozycja dla miłośników twórczości Michała, sympatyków klasycznej muzyki, jak i fanów dobrego rocka, którego tu z pewnością nie brakuje. Ze swej strony dodam jeszcze, że słuchanie tej płyty sprawia nam wielką przyjemność i niesie emocje, jakich nie często dane jest nam uświadczyć. Polecam!

Lista utworów:

1. A.Vivaldi – Presto
2. G.Bacewicz – Oberek
3. I.J. Paderewski – Menuet
4. S.Moniuszko – Mazur
5. V.Monti - Czardasz
6. G.Rossini / F.Suppe – Wilhelm Tell – Lekka kawaleria
7. F.Chopin – Mazurki
8. A.Vivaldi – Largo
9. S.Moniuszko – Aria Skołuby (feat. Piotr Fronczeski)

Komentarze:

Zobacz również: