Soundedit ‘16 - Projekt „Metropolis” w Polskim Radiu. Koncert i rejestracja płyty w Studiu Lutosławskiego

Soundedit ‘16 - Projekt „Metropolis” w Polskim Radiu. Koncert i rejestracja płyty w Studiu Lutosławskiego

Projekt „Metropolis” to niezwykłe przedsięwzięcie, które łączy kino, operę, elektronikę i rockowe brzmienie. „Metropolis” czerpie z kinematografii, lecz nie będzie tylko projekcją filmu.

Ścieżkę dźwiękową do słynnego obrazu wykonają na żywo znakomici artyści: Igor Gwadera, Agnieszka Makówka, Władysław Komendarek. Artyści na zaproszenie Agencji Muzycznej Polskiego Radia wystąpią 10 stycznia 2017 r. o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncert będzie rejestrowany i wydany na płycie CD.

Dotychczas miały miejsce tylko trzy koncerty „Metropolis”: premiera podczas 7. Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit, w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz Filharmonii Lubelskiej. Niebawem artyści pojawią się w Filharmonii Szczecińskiej. Prestiżowe, brytyjskie pismo „Sound On Sound” określiło występ trójki artystów jako: „unikalny, wyjątkowy i niezapomniany”. Artyści pieczołowicie przygotowują każdy występ, tak by zgodnie z obietnicą każdy był inny.

- To dla Festiwalu Soundedit ogromna przyjemność i satysfakcja, że Polskie Radio złożyło nam taką propozycję. Nasi wspaniali artyści czują się wyróżnieni… Wiemy jak bardzo im zależy, by za każdym razem koncert, czy może raczej taperowanie do obrazu, było inne. Kiedy przygotowywaliśmy premierę, przyznaję, nie spodziewaliśmy się takiego sukcesu Projektu „Metropolis”. Tym bardziej więc ucieszyła propozycja, jaka padła od Polskiego Radia – mówi Maciej Werk, dyrektor Festiwalu Soundedit.

Władysław Komendarek – urodził się i mieszka w Sochaczewie. Sprzeciwia się globalizacji. Jako instrumentalista i kompozytor wypracował własny styl, który wymyka się jakiejkolwiek klasyfikacji. W twórczości Komendarka można odnaleźć echa muzyki rockowej, a nawet hardrockowej, klasycznej, jazzowej, etnicznej oraz eksperymentalnej. Artysta jest wirtuozem kosmicznego brzmienia i pionierem polskiej elektroniki.

Igor Gwadera – 18-letni wirtuoz gitary z Goleniowa. Nastolatek występuje razem z Titusem (Acid Drinkers) w grupie Anti Tank Nun, supportował Slasha podczas koncertu w katowickim Spodku oraz nagrał płytę z czołówką amerykańskich i brytyjskich muzyków hard rockowych. Utalentowany i niepokorny, wciąż zdobywa rzesze nowych fanów i uznanie krytyków na całym Świecie.

Agnieszka Makówka – urodziła się w Łodzi, gdzie ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów. Artystka ma za sobą również studia podyplomowe w „Mozarteum" w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Laureatka wielu nagród i wyróżnień. Właścicielka głosu, który potrafi skruszyć nawet najtwardszą skałę.

Projekt „Metropolis” swoją warszawską odsłonę będzie miał 10 stycznia 2017 r. (wtorek), o godz. 19:00. Występ odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59).  Bilety – w cenie 60 zł – można kupić na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie studia godzinę przed koncertem.

- Festiwal Soundedit to znana i ceniona impreza muzyczna, niepozbawiona również walorów edukacyjnych. Projekt „Metropolis” od początku zwrócił moją uwagę ze względu na unikatowość propozycji muzycznej, jaką prezentują artyści. Nieme kino, instrumentarium elektroniczne, hard rockowa gitara i operowy śpiew… Jak to wszystko się ze sobą łączy, jak będą współgrać tak różne, artystyczne światy? Tego dowiemy się już 10 stycznia ze studia Polskiego Radia, a wspomnienie tego niezwykłego wieczoru zachowamy na przygotowywanym albumie – mówi Piotr Iwicki, dyrektor Agencji Muzycznej Polskiego Radia.

Fotoreportaż z koncertu w Teatrze Wielkim w Łodzi https://www.flickr.com/photos/135773502@N02/sets/72157665763705570

Występ Władysława Komendarka, Agnieszki Makówki oraz Igora Gwadery będzie rejestrowany na potrzeby albumu CD. Wydawcą płyty będzie Polskie Radio. Płyta ukaże się już wiosną 2017 r. Do płyty zostanie dołączona płyta DVD z niespodziankami. Natomiast sam występ i projekcję filmu „Metropolis” (reż. F. Lang, 1927 r.) poprzedzi krótki film dokumentalny „Władysław Komendarek – W Kosmosie zawsze jest dobrze”.

„Metropolis” to film, który już od niemal stulecia stanowi inspirację dla pokoleń twórców. Dzieło, które choć po premierze wywoływało u krytyków mieszane uczucia i odniosło ogromną finansową klęskę, to jednak na zawsze zmieniło sposób patrzenia na kino z gatunku SF i kino jako dziedzinę sztuki.

Film, opowiadający uniwersalną na wielu poziomach historię, sam zasługuje na dokument przygodowo-historyczno-kryminalny. Przekroczony budżet, zaginiona znaczna część filmu , odnaleziona po kilkudziesięciu latach cześć klisz w Ameryce Południowej i efekty specjalne, które do dziś budzą podziw filmowców i widzów.

Obraz jest wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata”, która zawiera m.in. dzieła audiowizualne o znaczeniu historycznym i cywilizacyjnym. „Metropolis” zostało docenione również przez Kościół Katolicki. Mimo wątków ezoterycznych i okultystycznych, Watykan wpisał film na listę czterdziestu pięciu szczególnie ważnych filmów ze względu na jego wyjątkowe walory artystyczne.

Przesłanie filmu Fritza Langa pozostaje aktualne do dziś: „Pomiędzy rozumem a rękami musi być serce.” Mamy nadzieję, że „sercem” podczas niezwykłego seansu będzie muzyka tworzona przez wybitnych artystów.

Wydarzenie, którego współorganizatorem jest Agencja Muzyczna Polskiego Radia, jest wydarzeniem towarzyszącym 8. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit. Festiwal odbywa się w Łodzi w dn. 27-30 października. Gośćmi Festiwalu będą: Brodka, Dawid Podsiadło, zespół Raz Dwa Trzy, orkiestra Icon, kwartet Henryka Miśkiewicza, A_Gim, Heart & Soul, Peter Murphy (ex Bauhaus), Atari Teenage Riot, Pin Park oraz Kamp! Do Łodzi przyjedzie i spotka się z festiwalową publicznością również wybitny producent Brian Eno. Zaprezentuje swoją najnowszą instalację dźwiękową „The Ship”.

I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na Soundedit, zapraszamy do studia koncertowego Polskiego Radia.

Komentarze: