Wydanie specjalne „Revolver” The Beatles!

Wydanie specjalne „Revolver” The Beatles!

W sprzedaży od 28 października!

„Revolver” to album The Beatles z 1966 roku, który zmienił wszystko: zapoczątkował nową erę eksperymentalnej, awangardowej psychodeliki dźwiękowej, przyniósł kulturową zmianę i zaznaczył ważny zwrot w twórczej ewolucji The Beatles. Już 28 października płyta ukaże się nowej wersji.

To właśnie dzięki płycie „Revolver”, John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr wyruszyli w nową muzyczną podróż. Już dziś fani mogą usłyszeć nowy miks stereo i Dolby Atmos utworu „Taxman” w wersji cyfrowej oraz zamówić album „Special Edition” w przedsprzedaży.

14 utworów z albumu „Revolver” zostało na nowo zmiksowanych przez producenta Gilesa Martina i inżyniera Sama Okella w stereo i Dolby Atmos, a oryginalny mono miks albumu pochodzi z taśmy z 1966 roku. Nowa edycja specjalna jest następstwem powszechnie uznanych, zremiksowanych i rozszerzonych edycji specjalnych „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” (2017), „The BEATLES” („The White Album”) (2018), „Abbey Road” (2019) i „Let It Be” (2021).

Wszystkie nowe wydawnictwa „Revolver” zawierają nowy miks stereo albumu, pochodzący bezpośrednio z oryginalnych czterościeżkowych taśm. Dźwięk został odtworzony z oszałamiającą czystością, za pomocą najnowocześniejszej technologii opracowanej przez wielokrotnie nagradzany zespół dźwiękowy pod przewodnictwem Emile de la Rey z WingNut Films Productions Ltd Petera Jacksona. Fizyczne i cyfrowe kolekcje „Super Deluxe” zawierają również oryginalny mono miks, 28 wczesnych nagrań z sesji i trzy domowe dema oraz czterościeżkową EP-kę z nowymi miksami stereo i zremasterowanymi „Paperback Writer” i „Rain”. Ponadto w wersji cyfrowej ukaże się także nowy miks Dolby Atmos.

Wydawnictwo ukaże się w kilku formatach: 1 CD, 2 CD, 1 LP, Deluxe Box 5 CD, Deluxe Box 4 LP, Picture disc:

„Revolver Special Edition (Super Deluxe)”: 63 utwory

· cyfrowa kolekcja (stereo i hi-res 96kHz/24-bit stereo + mono + Dolby Atmos)

· 5 płyt CD (stereo i mono) ze 100-stronicową książką w twardej oprawie

· 4LP + 7-calowa EP (dźwięk stereo i mono) na zmasterowanym 180-gramowym winylu ze 100-stronicową książką w twardej oprawie

· DISC 1: „Revolver” (nowy miks stereo): 14 utworów

· DISCS 2 & 3: „Sessions” (stereo i mono): 31 utworów

· DISC 4: „Revolver” (oryginalna wersja mono): 14 utworów

· DISC 5: „Revolver – EP”: 4 utwory

· „Paperback Writer” i „Rain” (nowe miksy stereo i oryginalne zremasterowane miksy mono)

„Revolver Special Edition (Deluxe)”: 29 utworów

· 2CD w digipaku z 40-stronicową książeczką, skróconą wersją książki „Super Deluxe”

· DISC 1: „Revolver” (nowy miks stereo): 14 utworów

· DISC 2: najważniejsze momenty „Sessions” + „Paperback Writer” i „Rain” (nowe miksy stereo): 15 utworów

„Revolver Special Edition (Standard)”: 14 utworów

· cyfrowe wydanie (nowy miks albumów w stereo i hi-res 96kHz/24-bit stereo + nowy miks Dolby Atmos)

· 1CD w digipaku (nowy miks stereo)

· 1LP (nowy miks stereo) na zmasterowanym 180-gramowym winylu

· limitowany winyl (nowy miks stereo) zilustrowany okładką albumu

We wszystkich konfiguracjach nowej edycji, „Revolver” zawiera nagrodzone Grammy oryginalne okładki albumów stworzone przez wieloletniego przyjaciela The Beatles, niemieckiego basistę i artystę Klausa Voormanna. Piękna książka z kolekcji „Super Deluxe” zawiera przedmowę Paula McCartneya, wprowadzenie Gilesa Martina, przemyślany, pouczający esej Questlove oraz wnikliwe rozdziały i szczegółowe notatki o utworach, autorstwa historyka Beatlesów, pisarza i producenta radiowego Kevina Howletta. Książka zawiera wcześniej niepublikowane zdjęcia zespołu i zdjęcia odręcznie pisanych tekstów piosenek, kaset magnetofonowych i taśm, a także reklamy prasowe z 1966 roku i fragmenty powieści graficznej Voormanna, „Birth of an Icon: REVOLVER”.

Po wydaniu w grudniu 1965 roku ich przełomowego albumu „Rubber Soul” i zakończeniu trasy, późna decyzja o anulowaniu planów trzeciego filmu Beatlesów, „A TalentfFor Loving”, miałaby znaczący wpływ na powstanie „Revolver”. Czas przeznaczony na filmowanie i nagrywanie piosenek na ścieżkę dźwiękową został usunięty z harmonogramu zespołu, co pozwoliło grupie zrobić czteromiesięczną przerwę przed rozpoczęciem sesji nagraniowych. — Jedno jest pewne — powiedział John na kilka tygodni przed powrotem zespołu do studia — następny longplay będzie zupełnie inny.

6 kwietnia 1966 roku The Beatles zebrali się w Studio 3 w EMI Studios (obecnie Abbey Road Studios) na pierwszej sesji nagraniowej „Revolver”. Z producentem Georgem Martinem, w towarzystwie inżyniera nagrań Geoffa Emericka i inżyniera technicznego Kena Townsenda, zaczęli od „Tomorrow Never Knows”. Wokal Johna (doprowadzany z jego mikrofonu przez obracający się głośnik Leslie) i innowacyjne pętle — w tym Paul mówiący „ach, ach, ach, ach”, co po przyspieszeniu dało efekt podobny do pisku mewy — zbiegły się między innymi z grzmiącym bębnem Ringo. Singiel popchnął The Beatles i muzykę popularną na nowy, ekscytujący teren. W wywiadzie z 5 sierpnia 1966, Paul wyjaśnił „NME”: — Zrobiliśmy to, ponieważ mam dość tworzenia muzyki, która zdaje się być słyszana wcześniej. — „Revolver Special Edition” zawiera również pierwsze ujęcie (Take 1) The Beatles w „Tomorrow Never Knows” z sesji 6 kwietnia oraz monofoniczny miks, który został wydany w niewielkiej liczbie, zanim LP został ponownie nagrany z odpowiednią wersją.

Następnego dnia The Beatles wrócili do studia, ukończyli większość nagrania „Tomorrow Never Knows” i rozpoczęli pracę nad pierwszą wersją „Got To Get You Into My Life”. Jak słychać na „Sessions One” w wydaniu specjalnym, nagranie to brzmi zupełnie inaczej niż wydany utwór. „Special Edition” przedstawia również dwa kolejne etapy ewolucji utworu: niewydany miks mono i specjalny miks z trzema trąbkami i dwoma saksofonami tenorowymi.

Jeden z najważniejszych wpływów George’a na pisanie piosenek można usłyszeć w „Love You To”. Rok wcześniej jego pogłębiające się zainteresowanie indyjską muzyką i nauką gry na sitarze połączyły go z Ravim Shankarem, który stał się jego bliskim przyjacielem i okazjonalnym współpracownikiem muzycznym. The Beatles rozpoczęli nagrywanie „Love You To” 11 kwietnia, w 3. rocznicę brytyjskiego wydania „From Me To You”. Biorąc pod uwagę cały „Revolver’, krótki trzyletni okres między tymi utworami rzuca światło na zdumiewający rozwój zespołu. — Była to jedna z pierwszych piosenek, które napisałem z zamysłem gry na sitarze — wspominał później George. — To była pierwsza piosenka, w której świadomie próbowałem użyć sitaru i tabli. — George na sitarze, Paul na tamborze i harmonii oraz uczeń Anil Bhagwat na tabli: zawiła aranżacja utworu już po kilku ujęciach zaczęła nabierać kształtu. Dogrywanie zawierało dodatkowy wokal Paula, pominięty w wydanej wersji, ale teraz wyblakły w miksie Take 7. Wersja specjalna „Revolver” zawiera również Take 1 oraz wcześniej nieudokumentowaną i dopiero niedawno odkrytą próbę utworu z Georgem grającym na sitarze i Paulem na tamborze.

Między 13 a 16 kwietnia w Studiu 2 i 3 The Beatles nagrali hit „Paperback Writer” (z warstwowymi harmoniami, riffami gitar i grzmiącymi liniami basu Paula) oraz jego stronę B „Rain”. Przed wydaniem singla 10 czerwca (a 30 maja w USA), The Beatles spędzili kilka dni kręcąc filmy promocyjne do obu piosenek z reżyserem Michaelem Lindsay-Hoggiem, który później wyreżyserował film „Let It Be”. Oprócz nowych miksów stereo i oryginalnych miksów mono, „Revolver Special Edition” zawiera „Paperback Writer” Take 1 & 2 z podkładem oraz dwie wersje „Rain” z Take 5: jedną z rzeczywistą prędkością i drugą — spowolniony miks użyty do stworzenia taśmy.

W kwietniu i maju nagrali otwierający album utwór „Taxman” podczas trzech sesji w Studio 2. Jedna z trzech piosenek napisanych na album przez George’a, „Taxman”, wyraża jego frustrację ówczesną stawką podatkową w Wielkiej Brytanii (90%). Podczas 12-godzinnej sesji 20 kwietnia The Beatles nagrali i zmiksowali pierwszą wersję „And Your Bird Can Sing” („Special Edition” zawiera tę piosenkę w dwóch wersjach, Take 2 i Take 5), a następnie zaczęli nagrywać „Taxman”. Powrócili do piosenki następnego dnia, wykorzystując podstawową gitarę George’a, bas Paula i jego dynamiczne solo gitarowe oraz bębny Ringo i krowi dzwonek. „Special Edition” zawiera również Take 11, z falsetem w chórkach Johna i Paula z nieco innym tekstem.

„Yellow Submarine” została nagrana 26 maja i 1 czerwca, odpowiednio w Studio 2 i 3. Ulubieniec młodszych i starszych (a młodych duchem) zaczął i skończył w dwóch różnych miejscach. Z raczej smutnego wersetu śpiewanego przez Johna na gitarze akustycznej, utwór zmienił się w adaptację Johna i Paula, by pasowała do wesołej tematyki chóru. Take 4 ze „Special Edition” i wyjątkowe efekty dźwiękowe zabiorą słuchaczy w zupełnie nową dźwiękową podróż z The Beatles. — Naprawdę zaczynaliśmy odnajdywać się w studiu — wyjaśnił później Ringo. — Piosenki stały się ciekawsze, dzięki czemu i efekt był lepszy.

Ostatnia sesja nagraniowa „Revolver” odbyła się w Studio 2 wieczorem 21 czerwca 1966 roku i trwała do wczesnych godzin porannych 22 czerwca, zaledwie jeden dzień przed wyjazdem zespołu do Monachium, gdzie rozpoczęli międzynarodową letnią trasę koncertową. Tekst do „She Said She Said” nawiązywał do ​​wspomnień pechowego dnia, którego Beatlesi doświadczyli w Los Angeles. Z pomocą George’a w stworzeniu zupełnie nowej piosenki z kilku niedokończonych fragmentów, John poprowadził grupę przez próby i nagrywanie, podczas gdy czas nieubłagalnie zbliżał się do końca. „Special Edition” zawiera również domowe demo Johna i próbę utworu Take 15, z przemówieniem ujawniającym przekomarzanie się Beatlesów podczas opracowywania aranżacji.

22 czerwca o czwartej nad ranem The Beatles skończyli „She Said She Said”, a tym samym sesje nagraniowe. Ostateczne miksy mono i stereo albumu zostały ukończone tego wieczoru, a następnego dnia ponownie wyruszyli w trasę. Następnie wrócili na Abbey Road w listopadzie 1966, aby rozpocząć nagrywanie „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”.

Wydany 5 sierpnia 1966 „Revolver” spędził siedem tygodni na 1. miejscu brytyjskiej listy albumów, a podwójny singiel „Eleanor Rigby” / „Yellow Submarine” był na szczycie brytyjskiej listy singli przez cztery tygodnie w sierpniu i wrześniu. W Stanach Zjednoczonych Capitol wydał 11-ścieżkową wersję „Revolver”, która przez sześć tygodni zajmowała 1. miejsce na liście albumów Billboardu. „I’m Only Sleeping”, „And Your Bird Can Sing” i „Doctor Robert” zostały wcześniej wybrane do północnoamerykańskiej składanki „Yesterday And Today” wydanej w czerwcu przez Capitol. Album pierwotnie miał mieć niesławną „rzeźnicką” okładkę, jednak przedpremierowe kontrowersje spowodowały, że Capitol ponownie wydrukował ponad milion kopii z nieszkodliwym zdjęciem The Beatles.

Komentarze: