Steven Wilson przeszedł samego siebie – żadna wydana w tym roku płyta nie zdoła dorównać „The Harmony Codex”.
Pierwszy ujawniony utwór to „Economies of Scale”. Premierze piosenki towarzyszy klip w reżyserii Charliego Di Placido. Album ukaże się już 29 września.
Nieskończenie fascynujący, nieskończenie odkrywczy i nieskończenie piękny – mowa oczywiście o „The Harmony Codex”, siódmym albumie jednego z najbardziej utalentowanych Brytyjczyków.
Słuchanie „The Harmony Codex” przypomina zatracanie się w rysunkach Eschera. Steven Wilson porusza się po plątaninie wspomnień i prowadzi słuchacza nieoczekiwanymi ścieżkami w cieniu refleksji, rozmyśleń i żalu.
Pełen niespodzianek album został w całości stworzony przez Stevena Wilsona. Artysta zaszył się w ukrytym studiu w garażu londyńskiej kamienicy. Do pomocy zaprosił muzyków z całego świata, w tym długoletnich współpracowników, takich jak Ninet Tayeb, Craig Blundell i Adam Holzman. Wśród nowych partnerów znaleźli się Jack Dangers (Meat Beat Manifesto) i Sam Fogarino (Interpol). Każdy z nich dołożył własną cegiełkę i zadbał o to, aby efekt końcowy porwał nas w wyjątkową podróż.
„The Harmony Codex” to 65 minut dźwiękowej rozkoszy. Album otwiera „Inclation” – utwór zbudowany na fundamencie precyzyjnego rytmu. Pozornie niepasujące do siebie elementy łączą się w piosence, która natychmiast hipnotyzuje słuchaczy. Od tej chwili płytę owiewa akustyczna bryza („What Life Brings”), która wkrótce przekształci się w plemienną perkusję i poddźwiękową linię basu („Beautiful Scarecrow”). Nie zabrakło tu gotyckiego brzmienia gitary („Actual Brutal Facts”), elektroniki przywodzącej na myśl pochmurne nocne niebo („Economies of Scale”) i różnorodnych instrumentów w dziesięciominutowym „Impossible Tightrope”.
Chwilami album przypomina nam o magii „Insurgentes” (2008), rozbudowanej narracji „The Raven That Refused To Sing (and Other Stories)” (2013) czy o elektronicznym „The Future Bites” (2021). Chociaż „The Harmony Codex” zdaje się nawiązywać do poprzednich wydawnictw artysty, Steven Wilson stworzył coś niezwykłego – to płyta, która przekracza granice gatunków. Została nagrana z myślą o dźwięku przestrzennym, jednocześnie nie wymagając wyszukanego systemu dźwiękowego. Wystarczą dwa głośniki i otwarty umysł.
Tracklista:
1. Inclination
2. What Life Brings
3. Economies Of Scale
4. Impossible Tightrope
5. Rock Bottom
6. Beautiful Scarecrow
7. The Harmony Codex
8. Time Is Running Out
9. Actual Brutal Facts
10. Staircase
Album ukaże się również w limitowanej, 3-płytowej wersji deluxe z książką w twardej oprawie. Zestaw zawierać będzie „Harmonic Distortion”, 77-minutową wersję albumu zawierającą alternatywne wersje i remiksy w wykonaniu Manic Street Preachers, Rolanda Orzabala (Tears for Fears), Mikaela Åkerfeldta (Opeth), Interpol, Meat Beat Manifest, Faultline i Radiophonic Workshop. Trzecia płyta to wersja BluRay, na której znajdą się miksy w rozdzielczości 96/24 stereo, 5.1 i Dolby Atmos, dwa teledyski oraz ekskluzywne instrumentale. Zaprojektowana przez Carla Glovera 100-stronicowa książka zawierać będzie grafikę Hajo Müllera. Prace nad nią trwały 18 miesięcy.
Disc 1 – The Harmony Codex
1. Inclination
2. What Life Brings
3. Economies Of Scale
4. Impossible Tightrope
5. Rock Bottom
6. Beautiful Scarecrow
7. The Harmony Codex
8. Time Is Running Out
9. Actual Brutal Facts
10. Staircase
Disc 2 – Harmonic Distortion
1. Codex Theme #7
2. Economies of Scale – Manic Street Preachers Remix
3. Codex Theme #9
4. Inclination – Faultline Remix
5. Impossible Tightrope – Alternate Version
6. Codex Theme #6 4
7. Beautiful Scarecrow – Meat Beat Manifesto Excursion 1
8. Codex Theme #8
9. Time is Running Out – Mikael Åkerfeldt Version
10. Staircase – Interpol Remix
11. Codex Theme #3
12. What Life Brings – Aug 22 Mix by Roland Orzabal
13. The Harmony Codex – Long Take
14. Staircase – Radiophonic Workshop Remix
Disc 3 – The Harmony Codex (BluRay)
1. 5.1 Instrumentals (96/24)
2. 5.1 Mix (96/24)
3. Atmos Instrumentals (48/24)
4. Atmos Mix (48/24)
5. High Resolution Stereo (96/24)
6. Stereo Instrumentals (96/24)
Ostatni album Stevena Wilsona – „The Future Bites” z 2021 roku – znalazł się na 4. miejscu list sprzedaży w Wielkiej Brytanii i otrzymał dwie nominacje do Grammy. Brytyjski artysta i producent jest również członkiem-założycielem zespołu Porcupine Tree, którego ostatni album („Closure/Continuation” z 2022 roku) uplasował się na 2. Miejscu list sprzedaży.
Steven Wilson cieszy się powszechnym uznaniem oraz licznymi nominacjami do Grammy za dotychczasową pracę z dźwiękiem przestrzennym. Remiksował dzieła takich artystów jak Chic, King Crimson, ABC, Roxy Music, a-ha, Suede, Tears for Fears czy Guns N’ Roses.