Pierwszy niefestiwalowy koncert Björk w Polsce odbył się w krakowskiej TAURON Arenie. Trzeba zaznaczyć, że występ artystki cieszył się ogromnym zainteresowaniem – hala była wypełniona praktycznie w całości.
Na płycie postawiono krzesełka, to coraz częstszy widok w Polsce (do tej pory była to konfiguracja znana przede wszystkim bywalcom amerykańskich koncertów). Dzięki temu jednak publika mogła skupić się na tym, co tego wieczoru było naprawdę ważne, czyli oprawie artystycznej. Artystka skupiła się przede wszystkim na elementach świata natury.
Björk, która na obecnej trasie gra przede wszystkim utwory z dwóch ostatnich płyt („Utopia” oraz „fossora”), przygotowała prawdziwy spektakl. Nie brakowało pokręconych wizualizacji, odjechanych animacji i ferii świateł, które wprawiały uczestników w odpowiedni nastrój. Zresztą był to występ raczej skierowany do entuzjastów twórczości islandzkiej wokalistki. Z debiutanckiej płyty zagrana została wyłącznie – zapewne ku rozczarowaniu sporej części publiki – wyłącznie przemieniona wersji „Venus as a Boy”, a mniej zorientowani koncertowicze mogli jeszcze rozpoznać np. „Notget” (na zakończenie, po przedstawieniu zespołu) oraz „Tabula Rasa” (tuż przed bisami). Na plus zdecydowanie wykonanie „Pagan Poetry”, a bonusowy utwór „Arpeggio”, bonusowy numer z „Utopii”, wybrzmiał w formie przerywnika. Zresztą po zasadniczej części koncertu dostaliśmy jeszcze jeden przerywnik filmowy pod postacią przemowy szwedzkiej aktywistki Grety Thunberg.
Aż jedenaście utworów z „Utopii” to jednak trochę za dużo. Bardziej urozmaicony repertuar chyba sprawdziłby się bardziej, gdyż odniosłem wrażenie, że publika na koncercie odnosiła się do wydarzeń z szacunkiem, ale bez przesadnego szału. Było dość chłodno, może to po prostu skandynawski klimat.
Niemniej Björk jest w fenomenalnej formie, od strony wykonawczej nie można się do niczego przyczepić. Również towarzyszący jej zespół to profesjonaliści pierwszej próby. Był to wyjątkowo, chociaż krótki, koncert, gdyż możliwości zobaczenia Björk w warunkach solowego koncertu w Polsce jeszcze nie mieliśmy. Mam wrażenie, że potencjał jest jeszcze większy.
The Gate
Utopia
Arisen My Senses
Ovule
Show Me Forgiveness
Venus As A Boy
Claimstaker
Isobel
Blissing Me
Arpeggio
Victimhood
Fossora / Atopos
Features Creatures
Courtship
Pagan Poetry
Losss
Sue Me
Tabula Rasa
Encore:
A message by Swedish environmental activist Greta Thunberg
Mycelia
Future Forever
Notget
Bird Sounds and Soundscapes