2024 w biletach. Jakie wydarzenia wybierali Polacy?

2024 w biletach. Jakie wydarzenia wybierali Polacy?

Polski rynek eventowy nie zwalnia tempa – w 2024 roku liczba wydarzeń wzrosła o blisko 1/3, a eBilet połączył fanów z niezapomnianymi emocjami, sprzedając 3,7 miliona biletów.

Sprzedaż nadal rośnie w solidnym tempie, osiągając wynik bliski 5% rok do roku. To imponujące, biorąc pod uwagę porównanie do roku startów tras stadionowych Dawida Podsiadło i Taylor Swift. Jednocześnie wyhamowanie wzrostu cen biletów z 10% w 2023 do 4% mogło pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie klientów – jeden z nich dokonał aż 97 transakcji w ciągu 12 miesięcy

– mówi Bartek Troński, wiceprezes eBilet.

Polacy wiedzą, co dobre - trendujący artyści

Najbardziej trendującym na eBilet artystą zagranicznym był nie kto inny jak Mr. Worldwide. Pitbull – jego strona biła rekordy odwiedzin, co wyraźnie pokazuje, że fani z niecierpliwością czekają na jego koncert w Polsce. Wśród polskich gwiazd triumfował GIBBS, w liczbie odwiedzin strony artysty zostawił w tyle nawet samego Dawida Podsiadłę.

Jakie wydarzenia wybieraliśmy w 2024?

W 2024 roku wydarzenia muzyczne bezapelacyjnie zdominowały rynek, przyciągając najwięcej uczestników spośród wszystkich kategorii i 5% więcej niż w 2023. Polska staje się atrakcyjnym rynkiem dla zagranicznych artystów, którzy w tym roku trzykrotnie częściej przyjeżdżali do nas na własne koncerty. Sport, zawsze cieszący się stałą popularnością, uplasował się na drugim miejscu, gromadząc tłumy kibiców na różnorodnych arenach.

W 2024 roku Polacy pokochali spędzanie czasu z bliskimi – zainteresowanie kategorią Rodzina wzrosło niemal trzykrotnie. Aż cztery razy więcej osób rok do roku postawiło na Zwiedzanie i odkrywanie wyjątkowych miejsc i atrakcji.

Teatry przyciągają swoją coraz szerszą ofertą (+6% wydarzeń), zwłaszcza w mniejszych miastach.

Coraz więcej z nas docenia również wydarzenia z kategorii Klasyka – niemal o jedną trzecią więcej biletów trafiło w ręce miłośników kultury wysokiej - to za sprawą sprzedaży takich wydarzeń jak Konkurs Chopinowski czy nowego projektu artystycznego Jakuba Józefa Orlińskiego i Aleksandra Dębicza.

Zmieniają się preferencje koncertowe

Rynek koncertowy nieustannie ewoluuje, a te zmiany pokazują, jak różnorodne są obecne preferencje uczestników wydarzeń na żywo.

Festiwale (+32%) odbudowują pozycję po trudnym budżetowo 2023 roku. Za nimi utrzymuje się POP. Rock (+42%), a także heavy metal (+107%) z imponującym wzrostem sprzedaży biletów pokazują, że koncerty z mocnym brzmieniem cieszą się rosnącą liczbą fanów. Dominuje także hip-hop z ogromnym, prawie trzykrotnym, wzrostem zainteresowania wśród publiczności
- podkreśla Jakub Jasiński, prezes eBilet.

Na tej fali rośnie też sympatia do gatunków alternatywnych (+98%) oraz muzyka elektroniczna (+72%), które oferują unikalne, świeże doświadczenia na żywo.

W obliczu tych wzrostów, niektóre gatunki przeżywają trudniejszy czas. Disco-polo, zaliczyło spadek - w ciągu roku straciło co drugiego swojego odbiorcę. Spadek tej lubianej przez Polaków kategorii uwidacznia zmieniające się preferencje publiczności i chęć obcowania z nowymi dźwiękami na koncertach.

Co przyniesie 2025?

Rynek muzyczny przechodzi transformację, a tradycyjny biznes na żywo zaczyna ustępować miejsca wielkiemu przemysłowi rozrywkowemu. Lokalne wydarzenia i obiekty mierzą się z trudnościami, ponieważ fani wybierają wielkie trasy koncertowe tj. Taylor Swift czy Adele – które skalą przypominają globalne wydarzenia na miarę igrzysk olimpijskich czy mistrzostw świata w piłce nożnej. Te widowiska to już nie tylko koncerty, ale prawdziwe momenty popkulturowe.

W ubiegłym roku na PGE Narodowym zorganizowano 32 wydarzenia całostadionowe, to o 2 więcej niż w 2023 i aż o 11 więcej niż w 2022 roku. Goście imprez - a w 2024 było ich niemal 1,2 miliona - coraz częściej deklarują chęć uczestnictwa w czymś wielkim, spektakularnym, wręcz unikatowym. W ostatnich latach na PGE Narodowym widoczne to było choćby podczas koncertów takich gwiazd jak Taylor Swift czy Beyonce, której show przyćmiewało w niektórych momentach aspekt muzyczny wydarzenia. Podczas koncertu The Weeknd cała scenografia wyglądała niczym wyjęta z kasowego, amerykańskiego filmu
- mówi Adam Soroko, Członek Zarządu PL.2012+, operatora PGE Narodowego.

- PGE Narodowy to miejsce, w którym przez lata odbywały się wydarzenia o zróżnicowanych formatach, skierowane do różnorodnych grup odbiorców. Niezmiennie także od lat odpowiadamy na zapotrzebowania rynku i oczekiwania odbiorców, otwierając się na nowe formaty. Dzięki szerokiemu wachlarzowi oferowanych wydarzeń każdy może znaleźć tu coś dla siebie. Tylko w tym roku na stadionie odbędzie się m.in. 2025 PZM FIM Speedway Grand Prix of Poland, koncert Justina Timberlake'a, Iron Maiden, Imagine Dragons czy wciąż nowy format, jakim są zawody Drift Masters Grand Finale 2025 - dodaje Soroko.

Na świecie festiwale również stają przed wyzwaniami w tej nowej rzeczywistości. Ich organizatorzy będą szukać nowych sposobów na zachowanie swojej pozycji w obliczu rosnącej dominacji wielkich tras koncertowych i globalnych wydarzeń rozrywkowych. Międzynarodowe gwiazdy formatu Lady Gagi czy Beyoncé, rzadziej wybierają występy na imprezach plenerowych, bo bardziej jest dla nich opłacalny model ekonomiczny, w którym organizują koncerty w dużych obiektach i w pełni kontrolowanych warunkach.

W Polsce w 2025 roku pojawią się nowe festiwalowe formaty, które mogą zrewolucjonizować rynek. Dawid Podsiadło tworzy własny festiwal, który jeszcze zanim otrzymał nazwę, wyprzedał się w rekordowym czasie. Kolejnym jest EKIPA Festival. Organizowany przez polską potęgę youtuberów, przyciągnie rzesze młodszych fanów, oferując unikalne połączenie muzyki, rozrywki i interakcji z influencerami.

Komentarze: