Autorzy hitów „You Don’t Know Love”, „Munich” i „An End Has A Start” wystąpią w sobotę, 20 sierpnia na dużej scenie Coke Live Music Festival.
Oprócz Coke Live Music Festival nie ma tego lata w Europie festiwalu, na którym w cenie jednego karnetu będzie można zobaczyć te dwa, wymieniane jednym tchem zespoły: ogłoszonego kilka tygodni temu piątkowego headlinera – Interpol oraz pojawiającego się dziś w koncertowej rozpisce – Editors!
Grupa założona dekadę temu w angielskim Birmingham nie czekała długo na swoją szansę, choć nie od początku znana była pod szyldem Editors. Wcześniejsze nazwy to Pilot i The Pride. I to właśnie jako „Duma” wykorzystywali szansę, jaką dawały im internet, a także radiowe programy dla młodych zespołów. To w tym czasie powstał utwór Bullets, rozesłany do wytwórni płytowych. Kitchenware Records odpowiedziało pozytywnie i grupa, już jako Editors podpisała kontrakt płytowy. Jego pierwszym dużym efektem był album „The Back Room” okrzyknięty jednym z najważniejszych debiutów 2005 roku. Chwalono świadome nawiązania do Joy Division, które jednocześnie nie były ślepym naśladownictwem kultowego zespołu. Fanom i dziennikarzom podobała się sekcja rytmiczna i charakterystyczny baryton Toma Smitha oraz przebojowość singli z „Munich” i „Blood” na czele. Płyta nominowana była do Mercury Music Prize. Kolejne dwa lata Editors spędzili w trasie, nagrywając jednocześnie materiał na „An End Has A Start”. W Wielkiej Brytanii album już w dniu premiery pokrył się platyną, jednocześnie przynosząc zespołowi pierwszy numer jeden na liście najchętniej kupowanych płyt. Producentem albumu został Jacknife Lee, znany ze współpracy z U2, R.E.M. czy Bloc Party. To on w dużej mierze odpowiadał za nadanie brzmieniu Editors przestrzeni oraz uczynienie z ich piosenek festiwalowych hymnów. Sukces komercyjny oraz dziesiątki tysięcy ludzi w największych halach koncertowych Europy to z jednej strony ukoronowanie ciężkiej pracy zespołu, ale także powód, dla którego Editors postanowili zmienić styl pracy nad kolejnym wydawnictwem. Wydana jesienią 2009 roku płyta „In This Light And On This Evening” była w dużej mierze nagrana na syntezatorach, które jednak nie wyparły gitar oraz charakterystycznego brzmienia grupy. Pierwsze single – „Papillon” i „You Don’t Know Love” wprawiły fanów w konsternację, ale tylko chwilową. Album zgodnie uznawany jest za najdoroślejszą propozycję zespołu, który nie bał się poświęcić radiowej popularności na rzecz mniej tradycyjnej struktury piosenek czy nawet ewidentnego flirtu z industrialem, jak w rozpoczynającym płytę nagraniu tytułowym. Czego możemy spodziewać się po najnowszym, zapowiadanym na jesień albumie grupy? Być może próbkę nowego brzmienia usłyszymy już 20 sierpnia, podczas koncertu Editors na Coke Live Music Festival.