Todd La Torre (Queensrÿche): „Możliwość tworzenia jest dobrą terapią” [PL/EN]

Todd La Torre (Queensrÿche): „Możliwość tworzenia jest dobrą terapią” [PL/EN]

Już wkrótce po kilkuletniej przerwie do Polski powróci legendarna formacja Queensrÿche! Koncert odbędzie się 25 lutego w warszawskim klubie Proxima. W oczekiwaniu na ten występ umówiliśmy się na pogawędkę z wokalistą zespołu, Toddem La Torre. Miłej lektury!

Rozmowę przeprowadził Matt Sakson.

MATT: Rozmawiamy tuż przed rozpoczęciem europejskiej trasy Queensrÿche. Czujesz już ekscytację przed powrotem do Europy po kilku latach?

TODD: Tak, minęło trochę czasu. Ostatni raz byliśmy w Europie w końcówce 2019 roku, tuż przed covidem. Chyba będzie tam bardzo zimno! [śmiech]

MATT: Tak, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że zaczynacie trasę w Skandynawii – w Finlandii, Szwecji i innych krajach Europy Północnej. Więc pewnie będzie zimno, ale jestem pewien, że podczas waszych występów temperatura będzie wyższa!

TODD: Tak! Przedsprzedaż biletów była dobra. Mamy nadzieję na trochę wyższą sprzedaż w Polsce, ale będzie wspaniale. Mamy tylu przyjaciół w całej Europie, których nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć ponownie osobiście i znów zagrać dla naszych europejskich fanów. To będzie udany czas!

MATT: Powinno być dobrze, zdecydowanie! Więc, jak już wspomniałeś, w tej trasie wrócicie też do Polski. Czego zatem polscy fani i ogólnie europejscy fani mogą oczekiwać od Queensrÿche podczas tej trasy? Jak będą wyglądały te koncerty?

TODD: Gramy pierwsze dwa albumy, debiutancką EP-kę i „The Warning”, w całości. Są grane w kolejności chronologicznej. Są grane w standardowym strojeniu, tak jak zostały nagrane. Będzie oldschoolowo, wiesz, tło to Queensrÿche napisane w stary sposób, starą czcionką z EP. Mamy małą zmianę zestawu, kiedy zaczynamy „The Warning” ekranami, aby przedstawić okładkę z tego albumu. Będziemy też mieć bis z garścią kilku wielkich hitów, bardziej popularnych piosenek, ale to naprawdę jest dostosowane do starych fanów Queensrÿche, którzy naprawdę kochają bardzo wczesne dzieła zespołu, a zespół nigdy wcześniej nie grał obu tych płyt w takiej kolejności chronologicznej. Zagraliśmy już wiele koncertów w Stanach Zjednoczonych i ludzie wydają się to uwielbiać. Znamy ten materiał bardzo dobrze, wiesz, graliśmy go wiele razy. Więc Europa będzie miała pierwszy przedsmak tego, jak to jest. Wiesz, będą mogli ponownie doświadczyć tych starych płyt, których nie słyszeli od ponad 40 lat.

MATT: Fantastycznie! Więc co skłoniło was do wyruszenia w taką trasę i cofnięcia się w czasie podczas tych koncertów i zagrania tych dwóch płyt w całości?

TODD: Cóż, jak wiesz, każdy album, który wychodzi, oznacza trasę go promującą. Więc odbyliśmy rozległą trasę z ostatnim albumem. I jeśli nie masz czegoś do promowania, to naprawdę trudno jest wyruszyć w trasę. I myśleliśmy o kilku kreatywnych sposobach: „hej, co moglibyśmy zrobić, żeby ruszyć w trasę i zarobić na życie i dać publiczności coś wyjątkowego, czego jeszcze nie było?”. „Operation Mindcrime” było grane wiele razy. „Empire” i wszystkie inne albumy były grane. Ale pierwsze dwa albumy nie były nigdy zaprezentowane w ten sposób. Więc to był główny powód, dla którego pomyśleliśmy „hej, to nigdy nie zostało zrobione, zróbmy to!”. Wiele zespołów organizuje trasy rocznicowe i tak dalej. My zazwyczaj tego nie robimy. Więc to był po prostu naprawdę fajny sposób, by przypomnieć ludziom ten materiał. I myślę, że ponieważ tego robiliśmy, dla publiczności jest to coś bardzo wyjątkowego, wartego zobaczenia. Wiesz, mam na myśli, że gdyby któryś z moich ulubionych zespołów, Dokken, Ratt lub Iron Maiden, lub jakikolwiek inny zespół miał zagrać po prostu dwa pierwsze albumy, jakie kiedykolwiek nagrali, byłbym super szczęśliwy, mogąc to zobaczyć. Myślę, że jest w tym coś naprawdę wyjątkowego. Zwłaszcza dla starszej publiczności, ponieważ te płyty są bardzo ważne w rozwoju muzyki. Dla mojego pokolenia to były płyty, które wychodziły, gdy byliśmy młodzi.

MATT: Jako że jesteś osobą, która dołączyła do zespołu dopiero w 2012 roku, czyli wiele lat po wydaniu tych płyt, jaka jest dla ciebie największa trudność w graniu tych płyt w całości? Czy masz jakiekolwiek kłopoty ze złapaniem klimatu tych albumów? Czy po tylu latach w zespole po prostu jesteś całkowicie zaznajomiony z tym materiałem?

TODD: „The Warning” był moim ulubionym albumem Queensrÿche. Wiesz, to mój 13. rok w zespole. Więc grałem wiele z tych piosenek na różnych koncertach i trasach, nigdy nie tak, że wszystko w jedną noc, ale mimo wszystko. Uwielbiałem te piosenki jako perkusista. Dorastałem ucząc się grać te piosenki na perkusji, więc znam je w szczegółach. Byłem w liceum, kiedy słuchałem „The Warning”, więc ten album dosłownie mieszkał w moim samochodzie. Mam tak wiele wspaniałych wspomnień związanych z moimi przyjaciółmi i graniem w różnych zespołach, które łączą się z tą płytą. To po prostu moja młodość. Masz czas w swoim życiu, kiedy masz całe życie przed sobą, to było właśnie wtedy. A teraz mam mniej lat przed sobą niż za sobą. Szczerze mówiąc, czuję, że to są moje piosenki, tak jakbym napisał je z zespołem, chociaż tak nie było. To były piosenki, które Geoff Tate zrobił wtedy niesamowicie dobrze. Ale jestem w zespole wystarczająco długo i wiem, do czego jestem zdolny, a wszystko idzie świetnie z zespołem. Więc nie czuję się niezręcznie, śpiewając te piosenki. Wiesz, te piosenki śpiewa mi się o wiele bardziej komfortowo niż, powiedzmy, piosenki z albumu „Empire”. Wiesz, jeszcze bardziej się z nimi utożsamiam. Więc to dla mnie bardzo naturalne, że je śpiewam.

MATT: A która z tych świetnych piosenek jest twoją ulubioną i dlaczego?

TODD: Nie mam konkretnej ulubionej, ale mam ulubione. Uwielbiam „Blinded”, to jedna z moich ulubionych piosenek do grania na żywo. „Roads To Madness” to jedna z moich faworytek. „N M 156” zawsze jest świetna. Wiesz, „Queen of the Reich” zawsze jest fajne do grania. To pierwsza piosenka po wyjściu na scenę, więc nadaje tempo. To kilka, które przychodzą mi do głowy i które naprawdę mi się podobają, ale lubię je wszystkie.

MATT: Poza materiałem z tych dwóch albumów zagracie też zapewne przynajmniej kilka z najnowszej płyty, „Digital Noise Alliance”, prawda?

TODD: Nie wiem, czy zagramy cokolwiek z nowej płyty. Mam na myśli, że prawdopodobnie zaczniemy od EP-ki, potem zrobimy „The Warning”, a potem... Zobaczymy. Nie mam jeszcze przed sobą setlisty. Chłopaki będą u mnie w poniedziałek i zaczniemy pisać kolejną płytę. Więc spędzimy tydzień na pisaniu, zanim wyruszymy do Europy 29 stycznia. W każdym razie myślę, że zagramy kilka wielkich hitów, jak „Eyes of a Stranger”. Może „I Don't Believe In Love” lub „Empire” czy „Jet City Woman”. Wiesz, niektóre z tych naprawdę popularnych piosenek. Myślę, że publiczność ogólnie wolałaby usłyszeć „Eyes of a Stranger” niż coś zupełnie nowego, wiesz, z najnowszej płyty, chociaż kochamy nową płytę. Myślę, że to naprawdę spodoba się publiczności: najpierw pierwsze dwa albumy, a potem garść kultowych piosenek, które wszyscy znają.

MATT: To chyba rzeczywiście właściwy wybór.

TODD: To ma sens, wiesz, robienie tego w ten sposób. Niektórzy ludzie nie znają dobrze tych dwóch pierwszych płyt i znają tylko te popularne kawałki. Więc mogą być tam ludzie, którzy nie znają tych płyt. Ale potem nadchodzi bis. Jeśli grasz coś nowego, mówią: „no cóż, ja też tego nie znam. Znam tylko piosenki z ‘Operation Mindcrime’ i ‘Empire’”. Więc przynajmniej wyjdą, słysząc kilka ulubionych piosenek, które być może lubią.

MATT: Tak, to dobra myśl. Więc z tego, co mówisz, rozumiem, że era „Digital Noise Alliance” jest już zamknięta, a wy zmierzacie do nagrania kolejnego albumu. Kiedy możemy się spodziewać tego nowego wydawnictwa od was?

TODD: To dobre pytanie. Zaczynamy oficjalne sesje pisania w nadchodzącym tygodniu. Wszyscy się spotkają i zaczną dzielić się wszystkimi pomysłami. Wszystkie zostaną nagrane. I tak proces pisania piosenek oficjalnie odbywa się jako zespół, a nie indywidualnie. Queensrÿche potrzebuje trochę czasu, żeby napisać płytę, wiesz? I wiele z tego wynika z tego, że tak dużo podróżujemy i trudno znaleźć te krótkie momenty, kiedy każdy chce to robić w czyimś domu przez tydzień. Czy wszyscy chcą się spotkać na tydzień wolnego i po prostu pracować nad muzyką Queensrÿche? Niekoniecznie. Chcesz wrócić do domu, do swojej rodziny i po prostu pozwolić swoim uszom się zrelaksować i odpocząć, być z dala od zespołu. Odejść od muzyki na chwilę. Myślę, że to super ważne. Więc powiem, że prawdopodobnie wydamy nowy krążek w przyszłym roku, ponieważ trzeba też pamiętać, że od momentu oddania płyty do jej wyprodukowania i udostępnienia publiczności mija od 6 do 9 miesięcy. W kolejce czeka mnóstwo zespołów, które chcą wyprodukować albumy, dochodzi też wiele innych kwestii. Więc powiedziałbym, że 2026 rok to realna data. 2025? To trudne zadanie, żeby myśleć, że wyjdzie w tym roku, chyba że wydarzy się coś szalonego. Ale wiesz, nadal musimy napisać świetną płytę i ją nagrać.

MATT: Więc trzymam kciuki i mam nadzieję, że proces przebiegnie gładko i będziemy mogli usłyszeć ostateczną wersję tak szybko, jak to możliwe, w przyszłym roku. W każdym razie, oprócz nagrywania z Queensrÿche, wydałeś swój solowy album pięć lat temu. A w styczniu 2023 roku powiedziałeś w kilku wywiadach, że już pracujesz nad kontynuacją tego albumu. Jakie są postępy w pracach nad tym materiałem?

TODD: Mam wiele napisanych piosenek, mam wiele fragmentów piosenek, które muszę po prostu dokończyć. Ale wiesz, ciągle coś przeszkadza. Jedna za drugą trasa koncertowa. Mieszkam na Florydzie, gdzie uderzyły w nas dwa huragany jeden po drugim. Więc wydarzyło się wiele rzeczy pobocznych, które na razie to wstrzymały. Ale to jest coś, do czego chcę wrócić. Z kolei w pewnym momencie mój komputer się rozwalił, i to tak na całego. Więc moja żona kupiła mi zupełnie nowego Maca Mini M4 Pro, więc przygotowuję się do skonfigurowania tego wszystkiego w Pro Tools i zacznę tworzyć nowe sesje i migrować piosenki, które napisałem na starym komputerze. Jestem w trakcie robienia miliona rzeczy, ale wiesz, moja druga solowa płyta to coś, co naprawdę, naprawdę, naprawdę chcę skończyć. Ale znowu, czas nigdy nie jest po mojej stronie, niestety. I w mgnieniu oka, wiesz, sześć miesięcy minęło, a potem rok minął. I na koniec, po prostu musisz powiedzieć: OK, już nic nie mówię. Kiedy to się uda nagrać, wszyscy będą zaskoczeni.

MATT: To prawdopodobnie właściwy sposób radzenia sobie z tą sytuacją!

TODD: Wiesz, jestem typem osoby, która jak już wpadnie w rytm, może zrobić duże postępy. Ale nie chcę też czuć, że muszę się spieszyć i składać piosenki tylko po to, żeby coś dać publiczności. Chcę po prostu nagrać najlepszą płytę, jaką czuję. A jeśli zajmie to trochę dłużej, to nic. Ale uwierz mi, naprawdę, naprawdę chcę to skończyć. Więc nie mam konkretnych ram czasowych, ale wciąż nad tym pracuję.

MATT: OK, więc trzymam kciuki, żebyś znalazł na to czas tak szybko, jak to możliwe, ponieważ ten twój pierwszy album jest po prostu niesamowity. Bardzo mi się podoba!

TODD: Dziękuję bardzo!

MATT: A tak w ogóle, jaka jest główna różnica między nagrywaniem solowego albumu, takiego jak ten, a tym, co robisz z Queensrÿche?

TODD: To zupełnie co innego! Mam na myśli, kiedy piszę pomysł, to kiedy mi się podoba, idę dalej. Jestem tylko ja. I tak jak jedna inna osoba, powiedzmy, pisząca moją płytę. Więc to jest bardzo wydajne, super łatwe. W przypadku Queensrÿche tak nie jest. Zazwyczaj, wiesz, każdy ma zdanie na jakiś temat i sugestie, że może powinniśmy spróbować coś zrobić inaczej. To po prostu o wiele dłuższy proces. Muzyka Queensrÿche ma o wiele więcej warstw niż na przykład moja pierwsza płyta. Druga płyta, którą zrobię, będzie miała o wiele więcej warstw, większe brzmienie, o wiele większe brzmienie. Ale po prostu cały proces jest inny. Wiem, co słyszę w mojej głowie. I ponieważ mogę grać na perkusji, mogę grać na gitarze, mogę robić wszystkie wokale, słyszę rzeczy w mojej głowie, wszystkie partie. W zespole, w którym każdy robi coś innego, każdy musi spróbować przetłumaczyć innym swój pomysł, a potem dopiero mogę się zastanawiać nad tym, co słyszę w głowie. Kiedy współpracujesz z wieloma osobami, starasz się dojść do konsensusu co do tego, co wszystkim się podoba. A czasami, wiesz, nie spodoba im się ta część. Ale trzech z nas ją uwielbia. Więc są pewne ustępstwa, które trzeba zrobić w odniesieniu do muzyki, a potem kończymy z ostateczną wersją piosenki, którą wszyscy uważają za najlepszą reprezentację tej idei. Więc obie drogi tworzenia są zupełnie inne. Moja muzyka jest o wiele cięższa, niż Queenryche, więc mogę robić rzeczy wokalnie, których nigdy nie mógłbym zrobić w Queensrÿche. I tak jest mi po prostu łatwiej. Ale wiesz, Queensrÿche jest też bardzo, bardzo wyjątkowe. Bardzo niepowtarzalne. Jest mnóstwo zabawy. Chłopaki piszą rzeczy, na które ja bym prawdopodobnie nigdy nie wpadł, muzycznie, więc to dla mnie świetna zabawa, również jako muzyka i jako autora melodii i wokali. I każdy z nich ma swoje różnice, w odniesieniu do wszystkich tych zmiennych, o których mówiłem.

MATT: Jak już wspomniałeś, zacząłeś swoją podróż w świecie muzyki jako perkusista, a potem przeszedłeś do bycia wokalistą. Ale co w ogóle zainspirowało cię do zostania muzykiem?

TODD: Cóż, mógłbym odpowiedzieć, zadając kolejne pytanie: co zainspirowało cię do polubienia muzyki? [śmiech] Te same rzeczy, prawda? Wiesz, energia, po prostu wszystkie różne rodzaje emocji, które muzyka może ci dać, z którymi się łączysz. Zawsze czułem się bardzo rytmiczny i perkusyjny. Mój słuch zawsze był skupiony na takich elementach, jak bębny, rytm, groove, timing i ciekawiło mnie to, jak wszystko było ze sobą powiązane dzięki bębnom i basowi. Ale uwielbiałem też teksty i świetne melodie. Więc podobały mi się wszystkie aspekty, a moje uszy były naprawdę dobre w wyłapywaniu, oddzielaniu wszystkich instrumentów. Słyszę tę linię basową i jak ważna jest ona dla tej piosenki, ponieważ gitary nie robią wiele, więc rytm naprawdę napędza muzykę. Albo muzyka jest bardzo prosta, ale wokale są tak melodyjne i niosą piosenkę, a potem dochodzą wokale w tle i wszystkie te małe efekty dźwiękowe. I doceniam wszystkie warstwy, które pojawiają się w muzyce lub prostotę i to, jak coś może po prostu wyjść bardzo naturalnie, nie czuć się wymuszonym i może sprawić, że poczujesz coś interesującego lub wyjątkowego. I są różne style muzyczne, które kocham. Uwielbiam erę piosenkarzy-autorów tekstów z lat 70. Lubię zespoły takie jak Steely Dan i Fleetwood Mac, Christopher Cross i Heart i, wiesz, jest ich po prostu tak wiele! A potem wkraczasz w rocka z lat 80. i odkrywasz to nastawienie i nastrój, który daje ci to, czego nie daje ci inna muzyka. Więc wszystkie te rzeczy są po prostu inspirujące i możliwość tworzenia jest dobrą terapią, podobnie jak robienie czegoś z niczego. I może to komuś odpowiada w sposób, który jest dodatkową nagrodą za to, co stworzyłeś. Wiesz, to po prostu taki bonus. Robisz to dla siebie. Ale jeśli komuś innemu się spodoba, tym lepiej.

MATT: Zdecydowanie! Zaczęliśmy ten wywiad od rozmowy o waszej nadchodzącej trasie, podczas której wracacie do Polski w lutym. Zespół grał w Polsce do tej pory trzy razy. Ale ty byłeś w Polsce z zespołem tylko raz, o ile wiem, w Krakowie w 2019 roku. Jakie jest najlepsze wspomnienie z tej wizyty, którym możesz się podzielić z czytelnikami tego wywiadu?

TODD: Wiesz, nie byliśmy tam długo, prawda? Podczas trasy po prostu wpadasz do jakiegoś miasta, grasz i jedziesz dalej. Ale pamiętam, że wziąłem Ubera i pojechałem do części miasta z tymi naprawdę historycznymi budynkami, architektura była bardzo urokliwa. To był listopad, niebo było szare, ponure i trochę pochmurne. Było zimno. Chyba był śnieg i widzieliśmy świąteczne dekoracje i światełka na niektórych sklepach. Ale przeszliśmy się po centrum i zobaczyliśmy wszystkie te naprawdę fajne stare budynki. To taki obraz, który mam w głowie z tamtej wizyty. Chciałbym, żebyśmy mieli więcej czasu, żeby lepiej poznać to środowisko. Niestety, to jedna z wad tras koncertowych. Jeśli nie masz dnia wolnego, żeby spędzić gdzieś więcej czasu, nie zobaczysz wiele. Nie jestem pewien, jak będzie wyglądał nasz harmonogram w tym roku, kiedy tam pojedziemy, czy będziemy mieli trochę czasu, żeby więcej pozwiedzać. Ale może uda nam się spróbować trochę lokalnej kuchni, wiesz, jakiegoś dobrego jedzenia. Nawet nie wiem, jakie byłoby dobre polskie danie. Co poleciłbyś komuś, kto nie zna się na lokalnym jedzeniu?

MATT: Zdecydowanie powinieneś spróbować polskich pierogów. Jest wiele restauracji z pierogami na Starym Mieście w Warszawie. Więc zdecydowanie powinieneś tam pójść i spróbować jak najwięcej smaków!

TODD: Zrobię to, na pewno!

MATT: Ten wywiad nieuchronnie dobiega końca, więc czy jest coś, co chciałbyś dodać z głębi serca do swoich polskich fanów?

TODD: Chciałbym po prostu powiedzieć, że minęły lata, odkąd u was byliśmy. I dziękuję wszystkim, którzy przyjdą na koncert i zobaczą, co robimy dla wszystkich. Po tym wszystkim nigdy więcej nie zobaczycie takiej trasy. To prawdopodobnie nigdy więcej się nie zdarzy. Naprawdę zachęcałbym ludzi, żeby przyszli na koncert. Sprawdźcie to. I dzięki za przyjęcie mnie, to już 13 lat w zespole. Nadal mamy dużo paliwa w baku. Nadal cieszymy się, że możemy grać na żywo i robić to dla ludzi, i jeździmy po całym świecie, aby móc grać te koncerty dla wszystkich. Więc mam nadzieję, że wam się spodoba. I dzięki za to, że nadal wspieracie Queensrÿche po tylu latach. To nie jest pełny oryginalny skład, ale nadal mamy oryginalnych członków w zespole. I wiecie, myślę, że to będzie świetny wieczór, bardzo nostalgiczny i pełen energii, i będzie niesamowicie!

***

ENGLISH VERSION

The legendary band Queensrÿche will soon return to Poland after a few years' break! The concert will take place on February 25th in Proxima, Warsaw. In anticipation of this performance, we had a chat with the band's singer, Todd La Torre. Enjoy!

The interview was conducted by Matt Sakson.

MATT: We're talking right before the start of the European tour of Queensrÿche. Are you already excited to come back to Europe?

TODD: Yeah, it's been a while. We haven't been in Europe since 2019, the end of 2019, right before covid. I guess it'll be freezing cold over there! [laughter]

MATT: Yeah, especially considering the fact that you're starting the tour in Scandinavia – in Finland, in Sweden and other Northern European countries. So it's gonna be cold, I guess, but I'm sure you guys will heat it up a little bit!

TODD: Yeah! I mean, the presales have been good. You know, we're trying to build up some of the numbers for the shows in Poland, but it'll be great. We have so many friends throughout Europe that we're looking forward to seeing again in person and bringing the show to the European fans again. So, yeah, it should be a good time!

MATT: Should be a good time, definitely! So, as you've already mentioned, on this tour you're gonna come back to Poland, too. So what can Polish fans and European fans in general expect from Queensrÿche during this tour? What's the show going to look like?

TODD: We're playing the first two albums. We're playing the EP and “The Warning” in their entirety. They're played in chronological order. They're played in standard tuning, just like they were recorded. It's old school, you know, the backdrop is the Queensrÿche written in the old way, the old font from the EP. We have a little set change when we start “The Warning” with the screens to represent the artwork from that album. We'll have an encore with a handful of probably some big hit songs, more popular songs, but it's really kind of catered for the old school Queensrÿche fans that really love the very early works of the band and the band has never played both of these records in chronological order like this before. So we've done a couple tours in the United States with it. People seem to love it. We know it very well, the material, you know, we've played it a lot. So Europe will get the first taste of what that's like. You know, they'll get to experience those old records once again that they haven't heard in over 40 years.

MATT: Fantastic! So what prompted you guys to go on such a tour and go back in time during those concerts and play those two records in their entirety?

TODD: Well, as you know, every album that comes out, you tour on that new record. So we did extensive touring on the last album. And unless you have something to promote, it's really hard to go on a tour. And we were thinking of some creative ways, “hey, what could we do to go out on the road and earn a living and bring something to the audience that would be unique that hasn't been done before?”. So, you know, “Operation Mindcrime” has been played many times. “Empire” and all of the other albums have been played. But the first two records haven't been toured on like this. So that was a big reason why we thought, “hey, this has never been done, let's do this!”. A lot of bands will do anniversary tours and everything. We don't typically do that. So it was just a really neat way. And I think because it hasn't been done, for the audience it would be a very unique, rare kind of thing to see. You know, I mean, as a fan of music, you know, if a band was going to play, if Dokken or Ratt or Iron Maiden or whatever band was just going to play the first two records that they ever made, I would be super happy to see it. I think there's something really special about that. Especially for the older crowd that those records are very important in coming up in music. Those were new records to us.

MATT: Okay. So as a person who joined the band only in 2012, which is a lot of years after those records were released, what is the main difficulty for you in playing those records in their entirety? Do you have difficulty catching the vibe of those albums? Or after all these years in the band, you're just totally familiar with that material?

TODD: “The Warning” was my favorite Queensrÿche album anyway. And you know, this is my 13th year in the band. So I've played a lot of these songs through various shows and tours, never like all in one night of doing these songs, but still. I loved these songs as a drummer. I grew up learning these songs as a drummer, and so I know the songs, you know, every little nook and cranny of all these songs. I was in high school when I was listening to “The Warning”, so that album literally lived in my car and I have so many great memories with my friends and playing in different bands. This is just my youth. You have time in your life, when you have your whole life ahead of you. You know, now I have fewer years ahead of me than behind me. Honestly, I feel like these are my songs, just like if I wrote them with the band, even though I didn't. Those were songs that Geoff Tate made amazingly well back then. But I've been in the band long enough, and I know what I'm capable of, and everything is going great with the band. So I don't feel awkward in any way singing these songs. You know, these songs are much more comfortable for me than, let's say, songs from the “Empire” album, for example. You know, I connect with these songs even more. So it's a very natural thing for me to do them.

MATT: I see. So which one of those great songs is your favorite and why?

TODD: I don't have a specific favorite, but I have favorites. I love “Blinded”, that's one of my favorites to perform live. “Roads To Madness” is one of my favorites. “N M 156” is always a great one. You know, “Queen of the Reich” is always fun to do. That's the first song right out of the gate, so it sets the pace, you know? Those are a few off the top of my head that I really enjoy, but I like them all.

MATT: Except for the material from these two albums, I suspect that you guys will also play at least a few ones from the newest record, “Digital Noise Alliance”, right?

TODD: I don't know that we'll play anything from the new record. I mean, I think what we'll probably do is we'll start out with the EP, then we'll do “The Warning”, and then... Let's see. I don't have the setlist in front of me yet. The guys will be here at my house on Monday. And so we're going to start writing for the next record. So we'll spend a week writing before we head to Europe on the 29th January. Anyway, I think it will probably be some of your big hit songs, like “Eyes of a Stranger”. Maybe “I Don't Believe In Love” or “Empire”, “Jet City Woman”. You know, some of the really big, big popular songs. I think the audience in general would rather hear “Eyes of a Stranger” than something brand new, you know, from the newest record, even though we love the new record. I think this is really giving the audience the first two records, and then here's a handful of some iconic songs that everybody knows.

MATT: That's probably the right choice.

TODD: It makes sense, you know, doing it that way. Some people don't know those first two records very well, and they only know, you know, the popular ones. So there might be some people there that don't really know those records. But then here comes the encore. If you play new stuff, they're like, "well, I don't really know that either. I just know songs off of 'Operation Mindcrime' and 'Empire'”. So at least they'll walk away hearing a couple favorite songs that maybe they like.

MATT: Yes, that's a good thought. So from what you say, I understand that the “Digital Noise Alliance” era is already closed, and you are heading to record the next album. When can we expect this new release from you guys?

TODD: That's a good question. I mean, we're starting official writing sessions this upcoming week. So everybody will get together and start sharing all of the ideas. Those will all get recorded. And so the songwriting process is officially like happening as a band instead of individually. It takes a while for Queensrÿche to write a record, you know? And a lot of that's because we're traveling so much and it's hard to find those little pockets of time where everybody wants to do that in your home for a week. Does everybody want to get together for one week off and just work on Queensrÿche music? Not really. You want to go home to your families and just let your ears decompress and chill out, be away from the band. Get away from the music for a little while. I think that's super important. So I'm going to say, probably next year, because you also have to keep in mind that it takes 6 to 9 months once a record is turned in for it to be manufactured and available to the public. There's a gazillion bands in the queue to have albums manufactured, CDs or whatever. So I would say, you know, 2026. 2025? That's a tall order to think that it's going to come out this year unless something crazy happens. But you know, we still have to write a great record and record it.

MATT: So I'm crossing my fingers and hoping that the process will go smoothly, and we'll be able to hear the final version as soon as possible next year. Anyway, apart from Queensrÿche, you've released your own solo album five years ago. And in January 2023, you've said in some interviews that you are already working on the follow-up to that album. What's the progress with this one?

TODD: So I have a lot of songs written, I have a lot of pieces of songs that need to just be finished. And then again, touring happened. And then I live in Florida where we got hit with two hurricanes back to back. So there's a lot of things happening personally that have kind of made that push, you know, put that on pause for the time being. But that's something I want to get back to. And then my computer took a shit. So my wife bought me a brand new Mac Mini M4 Pro or whatever, you know, so I'm getting ready to set all that up with Pro Tools and start creating new sessions and migrating over songs that I had written into the new computer. I'm in the middle of a million things, but, you know, my second solo record is something I really, really, really want to get done. But again, time is never on my side, unfortunately. And in the blink of an eye, you know, six months is gone and then a year is gone. And finally, you just have to say, okay, I'm not saying anything. When it's done, everybody will just be surprised.

MATT: That's probably the proper way of dealing with that situation!

TODD: You know, I'm the kind of person where once I'm in the groove, I can make a lot of progress. But I also don't want to feel like I have to hurry and put songs together just for the sake of getting something out to the public. Like, I don't really care about that. I just want to make the best record that I feel. And if it takes a little longer, it takes a little longer, you know? But believe me, I really, really want to get it done. So I don't have a timeframe to tell you, but I am working on it still.

MATT: Okay, so fingers crossed that you will find the right time as soon as possible because this first album of yours is just mindblowing. I like it a lot!

TODD: Thank you so much!

MATT: You're welcome! Anyway, what is the main difference between recording a solo album like that and the stuff you're doing with Queensrÿche?

TODD: It's totally different! I mean when I write an idea, it's when I like it, I move on. It's only me. And like one other person, let's say, writing my record. So it's very efficient, super easy. With Queensrÿche, that's not the case. Usually, you know, everybody has an opinion on something, and maybe we should try it differently and let's change that. It's just a much longer process. There's a lot more layers to Queensrÿche music than, for example, my first record. Second record I do will have many more layers, a bigger sound, much bigger sound. But just the whole process is different. I know what I hear in my head. And since I can drum on it, I can write on guitar, I can do all the vocals. I hear things in my head, like all the parts. With a band where everybody's doing something else, they have to try to translate that idea to me and then, what are you hearing in your head? When you're collaborating with multiple people, you try to come to a consensus on what everybody likes. And sometimes, you know, they're not going to like this part. But three of us love that part. So there's some concessions that have to be made with regard to the music and then ending up with a final song that everybody feels is the best representation of that idea. So they're totally different. Mine is a lot heavier music, you know, than Queenryche, so I'm able to do things vocally that I could never do in Queensrÿche. And so it's just easier for me. But, you know, Queensrÿche also is very, very special. Very unique. And it's a lot of fun. It's a totally different animal writing with Queensrÿche. But also, you know, they write things that I probably would never come up with, musically, so that's fun for me, also as a musician and as a writer for melodies and vocal things. And they each have their differences, with respect to all those variables I talked about.

MATT: As you've already mentioned, you started your journey into the world of music as a drummer, and then you moved to being a singer. But what inspired you to become a musician in the first place?

TODD: Well, I could answer by asking another question: what inspired you to like music? [laughter] Same things, right? You know, the energy, just all of the different kinds of emotions that music can make you feel that you connect to. I always felt very rhythmic and percussive. My ears were really drawn to the drums and the beat and the groove and the timing and how everything was stuck together because of the drums and the bass. But I also loved lyrics and I loved great melodies. So I liked all of the aspects, and my ears were really good at picking out, separating all the instruments. I can hear that bass line and how important that bass line is to this song, because the guitars aren't doing a lot, so the rhythm is really driving the music. Or the music is very simple, but the vocals are so melodic and they carry the song and then background vocals and all these little sound effects happening. And I appreciate all of the layers that happen with music or the simplicity and how something can just come across very naturally, not feeling forced, and can make you feel something interesting or special. And then, you know, within that you have the different styles of music that I love, like the 70s. I love the singer-songwriter era of the 70s. I like bands like Steely Dan and Fleetwood Mac, and Christopher Cross and Heart and, you know, there's just so many! And then you get into the rock genre and the attitude and the mood that that gives you what the other music doesn't give you. So all of those things are just inspiring and to be able to create is a good therapy, and making something out of nothing also is. And maybe that appeals to somebody in a way that's an extra reward for what you've created. You know, that's just kind of a bonus. You do it for yourself. But if somebody else likes it, then all the better.

MATT: Definitely! So we started this interview talking about your upcoming tour and the fact that you're going back to Poland in February. The band played in Poland three times so far. You've been in Poland with the band only once, as far as I know, in Krakow in 2019. So what's the best memory from this visit that you could share with the readers of this interview?

TODD: You know, we weren't there for a long time, right? Because you're kind of in and out. But I remember taking an Uber and going down into part of the city with these just really historical buildings, the architecture was just decent. That was November, it was gray skies and gloomy and kind of overcast. It was cold. I think there was snow and we saw Christmas decorations and lights on some of the stores. But we walked downtown and saw all these really cool old buildings. It's just kind of the thing that sticks off the top of my head. I wish we had more time to learn about that environment more. Unfortunately, that's kind of one of the downsides to touring. If you don't have a day off there to really spend more time, you don't get to see much. I'm not sure what our schedule is like this year when we go, if we have a little bit of time to explore more. But maybe we will be able take in some of the local cuisine, you know, some good food there. I don't even know what a good Polish dish would be. What would you recommend for somebody that's not familiar with the food?

MATT: You should definitely try Polish dumplings. We call them pierogi. There's a lot of pierogi restaurants around the old town in Warsaw. So you should definitely go over there and try as many flavors as you can!

TODD: I will do that, for sure!

MATT: Anyway, as this interview is inevitably coming to an end, is there anything you'd like to add from the bottom of your heart to your Polish fans?

TODD: You know, I would just say it's been years since we've been back. And thank you to everyone that will come to a show and check out what we're doing for everybody. After this, you will never see tour like this again. This will probably never happen again. I really would encourage people to come out to a show. Check it out. And thanks for embracing me, it's been 13 years in the band. We still have a lot of gas in the tank. We're still enjoying playing live and doing this for people, and we're traveling a long, long distance to be able to do these shows for everybody. So I hope that they enjoy it. And thanks for still supporting Queensrÿche after all these years. It's not the full original lineup, but we still have original members in the band. And you know, I think it's going to be a great time and very nostalgic and full of energy, and it's going to be awesome!

Komentarze:

Zobacz również: