Pięcioosobowy kolektyw Butcher Brown z Richmond prezentuhej nowy, big-bandowy album „Butcher Brown Presents Triple Trey” featuring Tennishu and R4ND4ZZO BIGB4ND. Wydawnictwo ukazało się 16 września nakładem Concord Jazz.
Płytę promują single „777”, „Unbelievable” oraz „Liquid Light”. Nowy album został pierwotnie napisany i wyprodukowany przez MC i multiinstrumentalistę zespołu Tennishu jako album hip-hopowy, ale od tego czasu przekształcił się w eklektyczną odę Butchera Browna do big-bandu. „Butcher Brown Presents Triple Trey” prezentuje nowatorskie podejście do klasycznego jazzu. Wraz z zespołem R4ND4ZZO BIGB4ND stworzyli kolaż jazzowych suit zręcznie wplecionych w hip-hopowy album, z elementami soulu, funku i rocka, kształtujących muzyczną tożsamość zespołu.
Zespół jest świeżo po wspólnym występie z Pink Siifu na Pitchfork Music Festival w Chicago i wyprzedanym Blue Note Jazz Festival w Napa Valley. We wrześniu wystąpią na Afropunk Fest na Brooklynie, a także na DC Jazz Fest w Waszyngtonie, Monterey Jazz Festival w Kalifornii oraz na imprezie z okazji wydania albumu w Charlottesville. Okładka albumu została stworzona przez znanego projektanta Lou Beacha (twórcę-klasyka „Weather Report” z 1977 roku, „Heavy Weather” i najnowszego albumu Butcher Brown „#KingButch”).
Nowy album jest pierwszym projektem Butchera Browna, odkąd w zeszłym roku zagrali prosto z dachu Richmond w serii NPR Tiny Desk (At Home) i współpracowali z Alexem Isleyem nad coverem Patrice Rushen „Remind Me”. Po trasie koncertowej z Kamasim Washingtonem (2019), Butcher Brown w 2020 roku wydał swój ósmy album „#KingButch”, który zawiera utwór „Tidal Wave”. Album otrzymał wspaniałe recenzje od Bandcamp, OkayPlayer i NPR, który uznał płytę za „wspaniały mariaż hip-hopu i jazzu”.
Tracklista:
1. Triple Trey (Intro / How Much A Dollar Cost)
2. Freeze Me
3. Liquid Light
4. Lawd Why
5. Git Along
6. 777 (Intro)
7. 777
8. 777 (Outro)
9. Breevin'
10. Cusian
11. Unbelievable
12. Triple Trey (Outro / How Much A Dollar Cost)
Miles Davis kiedyś zażartował: „Najpierw zagram, a później powiem, co to jest”. Butcher Brown od 2013 roku wydaje nowatorskie i ekspansywne hybrydy jazzu i hip-hopu. O swoich utworach mówią, że jest to muzyka solarna. Czerpiąc inspirację z każdego dźwięku pod słońcem, zespół z Richmond, dodaje do swojej fundamentalnej mieszanki elementy funku, soulu i rocka. Rezultatem jest łagodna, a czasami psychodeliczna fuzja. Łamiący konwencje gatunkowe Butcher Brown jest główną gwiazdą festiwali jazzowych, która może koncertować z Tyler, the Creator równie dobrze jak z Khruangbin.
– Dostajemy pochwały od jazzmanów, sceny rapowej, sceny indie i wszystkich innych – mówi perkusista Corey Fonville. Każdy album Butcher Brown, każdy występ i każda improwizacja wynikają z niewyczerpanej muzycznej ciekawości członków zespołu: producenta/multiinstrumentalisty DJ Harrisona, basisty/kompozytora Andrew Randazzo, trębacza/saksofonisty/MC Marcusa „Tennishu” Tenneya i gitarzysty Morgana Burrsa.
Najnowszy album zespołu, „Butcher Brown Presents Triple Trey” featuring Tennishu and R4ND4ZZO BIGB4ND, dekonstruuje big bandowy jazz i umieszcza go w eklektycznych ramach. Randazzo zaadaptował rapowe bity Tennishu dla Butchera Browna i dziesięciu innych muzyków z Richmond, przekształcając je w śmiałe i krzykliwe suity, które Tennishu uszlachetnił swoim gładkim barytonem. Tennishu zręcznie wplata rymy pomiędzy rezonującymi instrumentami dętymi, perkusją, ciepłą gitarą i funkującym basem. Oprócz dynamicznych autorskich kompozycji, zespół dostarcza pomysłowy cover Notorious B.I.G. „Butcher Brown Presents Triple Trey” featuring Tennishu and R4ND4ZZO BIGB4ND jest niczym alternatywna ścieżka dźwiękowa do adaptacji „Wielkiego Gatsby’ego” Baza Lurhmana – genialna fuzja współczesnej dekompozycji gatunków wszczepiona w ramy przeszłości.
Początek historii zespołu zaczyna się w Richmond, gdzie kilku członków brało udział w programie jazzowym VCU, a każdy z nich był częścią tętniącej życiem sceny muzycznej miasta. Pomiędzy zajęciami i występami w lokalnych klubach, wszyscy gromadzili się w domowym studio Harrisona – Jellowstone. Jam session przerodziły się w sesje, którym towarzyszyły taśmy z bitami znanego producenta z Richmond – Ohbliva, zmysłowy, funkowy i innowacyjny neo-soul D’Angelo oraz muzyka z płyty „Power to the People” saksofonisty Joe Hendersona. Butcher Brown zadebiutował w 2014 roku albumem „All Purpose Music”, 76-minutową, napędzaną jazzem odyseją do każdego gatunku będącego w zasięgu zespołu.
Ich twórczość powstawała z inspiracji, jakie czerpali z taśm beatowych („Grown Folk”, 2015) czy soulowych i rockowych wpływów rodem z południa Stanów („The Healer”, 2015 i „Virginia Noir”, 2016). Następnie powstał ich energetyczny album koncertowy („Live at Vagabond”, 2017), kompilacja jazzowo-funkowej fuzji („Camden Session”, 2018) oraz hołd dla Afrobeatu („Afrokuti”, 2018). Po trasach koncertowych z Galactic, Lettuce, a także gigantem jazzu Kamasim Washingtonem, Butcher Brown zadebiutował w Concord Jazz z albumem „#KingButch” z 2020 roku. Płytę nagrali w Jellowstone, nie ograniczając swojej kreatywności do kompozycji, które można łatwo odtworzyć na żywo. Tym samym zatarli granice między soul-jazzem i boom-bapem, eliminując podział między p-funkem a nowoczesnym funkiem i ozdabiając to akcentami bossa novy. Wzbogacony o rap Tennishu zespół znalazł się na nowym terytorium, jednocześnie będąc bliżej swoich korzeni niż kiedykolwiek. Ich wyjątkowy NPR Tiny Desk Concert, doskonale przyjęta trasa po Europie, czy cover utworu „Remind Me” Patrice’a Rushena w 2021 roku z udziałem Alexa Isleya dowiódł, że ich zasięg pozostaje nieograniczony.
Opisując, jak powstawał najnowszy projekt grupy, basista Andrew Randazzo mówi: – Przez lata wszystko w tym zespole stało się bardziej wyrafinowane i dojrzałe – od grania, przez produkcję, po nagrywanie – ale od początku była tam dusza.... Mieliśmy już tę iskrę.